Jak vybrat naviják s přední brzdou

U tohoto typu smekacího navijáku najdeme hned několik nesporných předností. Je to poměrně jednoduchá konstrukce, která je zárukou spolehlivosti a současně velice citlivá regulace odporu brzdy. Její nastavení se pochopitelně nesmí samovolně změnit ani při dlouhotrvajícím souboji s rybou nebo po namočení do vody, úpravu nastavení brzdy provádí vždy sám rybář podle potřeby. Přední brzda je řešena jako křídlatá matice nebo profilovaný kužel, ovládací prvek je umístěn na přední straně cívky, v jejím středu bývá umístěno i tlačítko pro rychlou výměnu cívky. Tyto navijáky patří navíc mezi cenově snadno dostupné, což je pro mnohé rybáře také důležitým aspektem. Moderní smekací navijáky mají prakticky vždy plášť cívky řešen jako převlečný, čímž je z velké části eliminováno nežádoucí zaskočení vlasce pod cívku. Hodí se k chytání s monofilním vlascem i s pletenou šňůrou, pokud k navijáku dostaneme (nebo můžeme dokoupit) i náhradní cívky, lze u vody snadno použít vlasec či šňůru o odlišném průměru, aniž bychom museli měnit celý naviják. Jako nevýhodu někteří rybáři označují horší přístup k ovládání brzdy při souboji s rybou, kdy se prsty mohou při neopatrné manipulaci dostat do kontaktu s vlascem.

Rychle nebo pomalu?

U smekacích navijáků je velmi důležité při výběru zvolit vhodné zpřevodování. Převodový poměr má vliv na životnost a současně i na komfort chytání. U navijáků s pomalým převodem nejsou mechanické díky tolik namáhány a nedochází k jejich rychlému opotřebení, ale hodně pomalé navíjení může občas být na závadu. Pokud si to ryba při zdoláváni namíří přímo k nám a nestíháme pohotově zkracovat vlasec či šňůru, může se při snížení tahu snadněji uvolnit z háčku. Kdo někdy zápolil například s pořádným amurem, určitě dobře ví, o čem je řeč. Také při lovu na velkou vzdálenost oceníme během stahování montáže rychlejší převod, o tom není pochyb. Ale převod hodně "do rychla" zase není to pravé pro mechanismus navijáku, přenos síly dokáže rychleji opotřebit i skutečně kvalitní ozubení. Dostatečný počet kvalitních ložisek sice hodně pomůže, ovšem vždy je třeba dbát i na pravidelnou údržbu, čištění, mazání a průběžnou kontrolu převodového mechanismu, chceme-li od navijáku stoprocentně spolehlivý chod. Naštěstí u navijáku s přední brzdou nebývá rozebrání a provedení údržby až po finální kompletaci navijáku příliš náročně, poradíme si s tím při troše zručnosti sami. Případně se můžeme alespoň jednou za sezónu obrátit na odborný servis, záleží pochopitelně především na intenzitě používání a podmínkách provozu navijáku. Pro běžné chytání na položenou i na plavanou postačí převod 4:1, ovšem pokud bude naviják o něco rychlejší, rozhodně to není na škodu. (Číselné označení poměru značí, kolikrát se při jednom otočení kličkou otočí rolnička kolem cívky navijáku). U menších smekacích navijáků se nejčastěji používá převod 5,2:1, u větších 4,6:1. Pro přívlač využijeme nejlépe navijáky s převodovým poměrem přibližně 5:1 nebo o něco rychlejší.

Důležité je dokonalé zpracování

Při výběru smekacího navijáku (a to platí všeobecně pro všechny typy) bychom vždy měli dbát na dokonalé provedení i těch nejmenších detailů a použití co nejkvalitnějších materiálů. To znamená vsazení opravdu kvalitních ložisek, precizní provedení velmi namáhané rolničky a celého překlápěcího mechanismu, dbejme i na pohodlný úchop kličky. Cívka musí mít zcela hladký okraj a pokud jsou další cívky již součástí balení, buďme rádi. Jsou-li dostupné jako příslušenství, je to také v pořádku, naviják s jedinou cívkou totiž určitě není to pravé, chceme-li ho občas použít za odlišných podmínek nebo pro jinou rybolovnou techniku. Výhodou jsou i náhradní mělké cívky, jež využijeme při použití hodně tenkých vlasců či šňůr, jinak by návin u větších modelů mohl být zbytečně dlouhý. Cívku totiž musíme zaplnit vždy tak, aby nedocházelo k přepadávání vlasce či šňůry, ale současně aby nedostatečně zaplněná cívka zbytečně nezkracovala nához. Řešením může být i korková nebo plastová podložka, umístěná na jádro cívky. Naviják by měl sice zpravidla být podle údajů výrobce dokonale vodotěsný a odolný proti povětrnostním podmínkám, i tak ale může dojít je vniknutí vlhkosti, prachu nebo dokonce jemného písku do jeho mechanismu. V tom případě se jedná o závažný problém, protože jakákoli mechanická nečistota vytvoří postupně s mazivem jakousi "brusnou pastu", která výrazně urychlí opotřebení mechanických dílů každého navijáku. Pokud bychom při navíjení cítili zvýšený odpor nebo dokonce náznak drhnutí, je už to sice dost pozdě, ale můžeme ještě zpravidla předejít nejhoršímu. Co nejrychleji je třeba naviják rozebrat, vyčistit a mechanické díly znovu promazat, jen brzdový mechanismus pochopitelně mazat nebudeme.

Chceme chytat i na moří? Pozor na slanou vodu!

Ačkoli se to nezdá, slaná mořská voda dokáže i kvalitní naviják poškodit již během několika hodin. K tomu by totiž došlo v tom případě, že naviják nemá speciální úpravu proti působení mořské vody. U navijáků s označením "saltwater resist" se toho obávat nemusíme, takže před dovolenou v zahraničí na tohle nebezpečí raději mysleme včas. Navijáky s úpravou pro slanou vodu můžeme bez obav používat i při běžném sladkovodním chytání.

Velikost a hmotnost navijáku

Velikost navijáku je udávána kapacitou cívky, nejčastěji zde najdeme údaj o tom, jakou délku vlasce nebo šňůry o daném průměru lze na cívku navinout. Nejmenší navijáky se používají pro lehkou plavanou, větší a střední velikost také na položenou, u přívlače záleží na tom, zda si vybereme ultralehké, lehké, střední nebo těžké vláčení. Naviják by měl navíc i vhodným způsobem vyvažovat prut, aby dobře "seděl" v ruce při optimálním uchopení (s nožkou mezi ukazovákem a prostředníčkem nebo mezi prostředníčkem a prsteníkem).